Vaalihuumaa tai sitten ei

Hallitus kotitalousvähennyksen kimpussa!

Koti, talous ja vähennys. Kyllä siitä komea sana ja lupaus tulee, kun kaiken kirjoittaa yhteen pötköön. Tulee siis kotitalousvähennys. Mutta voivoi, jos tämmöstä on ikäihmisille ja muillekin tiedossa: Hallitus aikoo jälleen muuttaa kotitalousvähennyksen rajoja. 

Kun hallitusohjelmassa todetaan mm., että suurin osa ikäihmisistä asuu kotona ja palvelujen parantamista luvataan, niin eikö tähän kotitalousvähennykseen, jos jonhonkin, kannattaisi nyt satsata. 

Kuntiemme kotisivuilla, niiden palveluissa ikäihmisille kerrotaan varmasti se, mitä sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta ohjeistuksena löytyy ja jota kunnat yrittävät noudattaa: "kotipalvelun ja kotisairaanhoidon palveluilla tuetaan kotona selviytymistä", mutta mutta! Vaikka palveluja kotiin luvataan, mm. siivous, niin ei se sitä tarkoita, että sitä noin vaan anomalla myös saa.  

Jos ikäihminen ostaisi itse tarvitsemansa siivouspalvelun, niin ei tarvitsisi lähteä "kunnan luukulle" selittelemään mitä varten palvelua anoo. Selittelemistä siinä varmasti on, jos ottaa esimerkiksi vaikkapa täkäläisen ohjeistuksen:  SiivousToteutetaan kertaluontoisena ja/tai jatkuvana tarvearvion mukaisesti säännöllisen kotihoidon asiakkaille, kuitenkin enintään 10t/vuosi. Kriteerinä on ammatillisen siivouksen tarve erityisin perustein harkinnan mukaan. 15€/tunti. Voi tietysti ihmetellä sitäkin, että riittääkö! Riittääkö siivoukseen 10 tuntia/vuosi!

Jos hallitus ikäihmisiä ja heidän kotiin tarvitsemia palveluja tosissaan miettisi, niin helpommalla pääsisivät, kun ottaisivat pohjaksi esimerkiksi Sitran ideoiman kotitalousvähennysmallin:  Kotitalousvähennys korvaisi työn osuudesta 70 prosenttia nykyisen 45 prosentin sijaan ilman 100 euron omavastuuta. Lisäksi pienituloisimmat saisivat täydennyksenä kotitaloustukea, jos heidän veronsa eivät riitä vähennyksen tekemiseen. 

Sitra asettaa ikärajan 75 vuoteen, mutta kyllä minä antaisin vähennykset jo seitsemänkymppisille! Eikä huono, vaikka nuoremmatkin saisivat!

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän LeenaLauren kuva
Leena Lauren

*Siivous. Toteutetaan kertaluontoisena ja/tai jatkuvana tarvearvion mukaisesti säännöllisen kotihoidon asiakkaille*

Siinä on se mystinen:" kotihoidon asiakkaille" sana. Olen yrittänyt saada naapurilleni väliaikaista siivousapua, mutta turhaan. Hän tulee yksinään toimeen, mutta on nyt ollut melkein vuoden lonkkavaivainen ja menossa leikkaukseen. Siivoaminen ei ole sujunut, eikä ole perikuntaakaan auttamassa. Kysyin palveluseteliä kaupungin vanhuspalvelulta ja sieltä lähetettiin lista siivoustoimistoista. Koska henkilö ei ole kotihoidon asiakas, niin eipä tule siivoustakaan. Itse pitäisi maksaa 41 eur tunti, aloitussiivous on 2 tuuntia.Kuinka voidaan ajatella että pieneläkeläinen, joka saa myöskin toimeentulotukea, voisi maksaa 82 euroa siivouksesta, kun rahaa menee ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin?
Siitä ei jää enää siivousfirmalle rahaa. Laiha lohtu on myöskin kotitalousvähennyksellä hehkutus, koska hän maksaa sen verran vähän veroja, että niistä ei niitä vähennyksiä pahemmin voi vähentää.
Mikä estää vanhuspalvelua antamasta pelkkää siivousseteliä vanhalle ja raihnaalle ihmiselle, joka vielä muutoin palloilee tavalla taikka toisella kotona, yksikseen eikä ole muutoin "kuluna" yhteiskunnan rattaissa?
Miksi se siivousapu sidotaan muihin palveluihin, kun samalla laillahan kotona olevat kotihoidon asukkaat ovat raihnaisia, ovat vaan vähän enemmän riippuvaisia kunnan palveluista.
Mihinkä ovat hävinnee entisajan kodinhoitajat, jotka tekivät siivousta, ruuanlaittoa, kaupassa käyntiä sun muuta kodin hoitoon liittyvää työtä?
Peräänkuulutankin tasa arvoista kohtelua kotona asuville vamhuksille tässäkin asiasssa.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Säännöllisen kotihoidon asiakkaille.

Tästä olen Salossa motkottanut ja kysynytkin.
Että pitääkö todella ensin olla asiakas, jotta jotain palvelua kotiinsa saa?
Tässä yritettiin väittää, että ei tarvitse.
https://www.salo.fi/attachements/2018-03-09T08-44-...

Ruoan saamisesta olen jopa kannellut!
https://www.sss.fi/2019/06/terveisia-vallan-huipulta/

Tämä poimintaa em. pääkirjoituksesta:

"Pinnalta katsoen Salon viime aikoja on leimannut kaksi asiaa
Toinen ovat koulu- ja päiväkotikiinteistöissä toistuvasti vastaan tulevat ongelmat. Ne vaativat nopeita päätöksiä tilanteessa, jossa yritetään laatia kokonaissuunnitelmaa opetuksesta ja varhaiskasvatuksesta.
Toinen on virkamiesjohdon ja tarkastuslautakunnan luottamuksen puntarointi, jota varten piti perustaa kaksi tilapäistä valiokuntaa.
Ne ovat saaneet työnsä päätökseen, mutta hallinnon toimien arviointi ei pääty. Aluehallintovirasto moitti juuri kaupunki siitä, miten toimittiin, kun osa Asemakadun päiväkodista poistettiin käytöstä.
Eduskunnan oikeusasiamies puolestaan vaatii kaupungilta selvitystä ikääntyneiden ateriapalveluiden turvaamisesta. Asiasta ei ole kannellut palveluita käyttävä asiakas, vaan tunnettu poliitikko, kaupunginvaltuuston jäsen Marjatta Halkilahti (kd.)."

Edelleenkään en ymmärrä, miksi ei voida edetä siten kuin Valtioneuvosto ja ministeriöt sivustoilta, sosiaali- ja terveyspalveluiden
kotihoito ja kotipalvelut -kohdan ohjeistuksessa sanotaan:
”Tukipalveluita voivat saada myös henkilöt, jotka eivät tarvitse muuta
kotipalvelun tai kotihoidon palvelua.”

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Samoin ajatuksin Leena Laurenin kanssa:

"Mihinkä ovat hävinneet entisajan kodinhoitajat, jotka tekivät siivousta, ruuanlaittoa, kaupassa käyntiä sun muuta kodin hoitoon liittyvää työtä?
Peräänkuulutankin tasa arvoista kohtelua kotona asuville vamhuksille tässäkin asiasssa."

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

Otappa yhteyttä omankunnan sosiaalitoimenvammaispalvelu yksikköön.

Henkilökohtainen avustaja on vammaispalvelulain mukainen tukitoimi, joka kuuluu kunnan järjestämisvelvollisuuksiin.

Henkilökohtainen avustaja tarkoittaa henkilökohtaista avustamista ottaen huomioon avustettavan toiminnan rajoitteet ja kannustaen häntä mahdollisimman itsenäiseen elämään rajoitteista huolimatta. Henkilökohtainen apu voi näin ollen olla avustamista kaikilla elämän alueilla.

Henkilökohtainen avustaja voi toimia myös määräajan, sairauden, vamman tai tilapäisen haitan kestoajan.
Henkilökohtainen avustaja sananmukaisesti avustaa vammaista henkilöä hänen toimissaan.

Henkilökohtaisen avustajan tarpeen määrittelee oman kunnan vammaispalveluyksikön henkilöt.

Henkilökohtaista apua voidaan toteuttaa eri tavoin. Kunta voi järjestää henkilökohtaista apua omana palvelunaan, palveluseteleinä, toimeksiantona yrityksiltä tai työnantajamallilla. Tärkeää on tässä vaiheessa ottaa huomioon avustettavan oma mielipide: lähtökohtana henkilökohtaiselle avulle on henkilön itsemääräämisoikeus.

Tämä palvelu on maksuton henkilölle tuloista riippumatta.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Jos ja kun tukipalveluiden saaminen on mitä on, sitä toki luvataan, mutta saamiset tyrmätään, kun asetetaan sellaisia saannin ehtoja, että palvelua tarvitseva ei niitä läpäise.

Siksvarten tykkäisin, että hallituskin saisi nyt pikkusen miettiä, mitä yhtäällä lupailee..

tämä hallitusohjelmasta

"Tavoite 3

Ikäystävällisyyden edistäminen
Suomi on entistä ikäystävällisempi maa, joka tunnistaa väestön ikääntymisen tuoman yhteiskunnallisen muutoksen ja varautuu siihen. Ikääntyneet eivät ole vain palveluiden kohde, vaan myös yhteiskunnan voimavara. Tavoitteena on, että terveiden elinvuosien määrä lisääntyy, toimintakyky paranee ja palvelut toimivat oikea-aikaisesti ja tehokkaasti.

Keinot
Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistaminen
Laaditaan poikkihallinnollinen ikäohjelma yhteistyössä eri ministeriöiden, kuntien, kolmannen sektorin ja muiden tahojen kanssa. Nostetaan muistisairauksien ennaltaehkäisy muiden kansansairauksien rinnalle.

Perustetaan vanhusasiavaltuutetun tehtävä ja toimisto. Kehitetään elämäntapaohjausta, neuvontaa ja tukea sekä toteutetaan kohdennettuja hyvinvointitarkastuksia ja kehitetään palveluneuvontaa. Otetaan huomioon erityisesti eläkkeelle jäävät. Otetaan ikäihmisten ravitsemuksen laatu, saatavuus ja yhteisölliset ruokailumahdollisuudet sekä kotona asuvien että hoivayksiköiden asukkaiden kohdalla kehittämisen ja valvonnan osaksi.

Otetaan huomioon vanhuspalvelujen tuottajakentän monimuotoisuus. Kehitetään erilaisten hoivapalveluiden tuottamismistapoja, kuten perhehoitoa ja muita välimuotoisia ratkaisuja.

Sotiemme veteraanien ja sotainvalidien määrä vähenee. Ikääntymisen myötä heidän ja heidän läheistensä tuen tarve lisääntyy. Sotiemme veteraanien tuki ja palvelut turvataan. Varmistetaan, että palvelut toteutuvat laadukkaina kaikkialla maassa.

Palveluiden parantaminen
Palautetaan luottamus vanhuspalveluiden laatuun, oikea-aikaisuuteen ja saatavuuteen. Tiekartan mukainen käytännössä todentuva resurssien lisäys ja toimintatapojen kehittäminen toteutetaan suunnitellusti ja varmistaen oikea kohdentuminen.

Eliniän pidentyessä eläkeläisten määrä kasvaa voimakkaasti. Väestö on aiempaa pidempään tervettä ja toimintakykyistä, mutta myös palvelujen tarve kasvaa. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki) päivitetään. Vanhuspalvelujen laatua ja vaikuttavuutta lisätään.

Säädetään hoivahenkilöstön sitovasta vähimmäismitoituksesta (0,7) ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä. Mitoituksen toteutuksessa otetaan huomioon aina ensisijaisesti hoitoisuus. Selkeytetään henkilöstön työnjakoa muun muassa tukipalveluiden osalta. Henkilöstömäärän lisäys toteutetaan asteittain käynnistämällä tavoitteellinen kehittämisohjelma, jolla rahoitetaan polkua kohti uskottavaa ja vanhusten riittävän hoivan turvaavaa mitoitusta.

Suurin osa ikäihmisistä asuu kotona. Ympärivuorokautisen hoivan rinnalla vahvistetaan kotihoidon resursseja ja laatua. Kehitetään omaishoitoa.

Resurssien vahvistamisen ja lain päivittämisen lisäksi palvelujärjestelmää tulee kehittää. Henkilöstön osaamisesta ja jaksamisesta huolehtiminen, uudistuvat tavat toteuttaa palvelut, tavoitteellinen henkilöstöpolitiikka ja toimintakulttuurien integraatio ovat keskeisiä tekijöitä haettaessa ratkaisuja tämän päivän ja tulevaisuuden haasteisiin.

Otetaan käyttöön uusia työtapoja ja teknologiaa. Varmistetaan vanhuspalveluiden hyvä johtaminen. Lisätään hoiva-alan houkuttelevuutta sekä henkilökunnan saatavuutta ja osaamista.

Kehitetään omavalvontaa sekä tehostetaan paikallista ja valtakunnallista valvontaa. Turvataan kielellisten oikeuksien toteutumista ikäihmisten kaikissa palveluissa. Jatketaan rationaalisen lääkehoidon edistämistä."

..
..

.. ja mitä sitten toisaalla aikoo tehdä, esim. juuri kotitalousvähennyksen osalta. Sitran malli ei ihan pöllö ole, mutta onko niin, että se ei kelpaa, kun se ei ole hallituksen oma keksintö/idea!

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Käsittääkseni nykyinen kotitalousvähennys on 50%, eikä 45% ja omavastuu menee 100€ menee vain kerran vuodessa.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Mut ajatteles, jos se olisi enemmän ja omavastuukin olisi pois, niin ikäihmiset, miksei muutkin, voisivat itse ostaa itselleen palveluja. Ei tarvitsisi mennä "kunnan luukulle" selittelemään, mitä tarvii ja kuinka paljon ja kuinka usein.

Edelleen on ihmisiä, jotka vierastavat sanaa sosiaalitoimi. Että ei sinne. Ei ihan helpolla. Ja jos se on tuota luokkaa avun saaminen, mitä ensimmäinen kommentoija tuossa kertoo, niin eihän tässä hurraata kotihoidon tukipalveluille huudella voi!

Meillä patistetaan jopa omaisia apuun:
https://www.salo.fi/attachements/2019-01-08T07-59-...

vaikka tilanne on tämä:
https://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/leh...

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Ihan samaa mieltä, ei siitä kommentissani olekkaan kyse, vaan blogissa on mielestäni virheellisesti tuo 45% ja 100€ omavastuu on vain kerren vuodessa joka ei koske kaikkia vähennykseen oikeuttavia eri palveluja.

Aijemminhan muutama vuosi sitten kotitalousvähennystä sai 60% ja mikäli jokin asiasta kiinnostunut taho haluaisi selvittää todelliset vaikutukset, niin olisi tuo syytä selvittää ennen kuin Rinteen hallitus sössii lisää.

"Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelma esittää työkorvausten kotitalousvähennyksen alentamista 50 prosentista 40 prosenttiin. Lisäksi tuen enimmäismäärä aiotaan laskea hiukan. Hallitus tavoittelee muutoksilla 95 miljoonan euron vuosittaisia verotuottoja".

En tiedä millä laskuopilla Pääministeri toimii, sillä käytännössähän tuollaisia kotitalousvähennykseen oikeuttavia palvelujahan tullaan jatkossa ostamaankin 10% vähemmän joka taas vastaavasti näkyy siellä yrittäjän liikevaihdossa yhtä suurena alentumana ja tämän myötä valtion verotulojen laskuna mm. ALV:n osalta.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #7

Millä laskuopilla?
Niinpä!

Sitran sivuilta
https://media.sitra.fi/2017/02/27174820/Selvityksi...
mun tietoni ovat.
Selvitys on vuodelta 2015.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset