Vaalihuumaa tai sitten ei

Virkamies vie ja päättäjä vikisee vai meneekö toisin päin?

 

Kahdella lauseella: ”Valta on sitä, että saat jonkun tekemään jotain mitä ei halua. Johtaminen on sitä, että autat jotakuta onnistumaan siinä, mitä hän on tekemässä ja tekemään sen vähän paremmin.” Lauseet ovat Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitusen, joka on puhunut johtamisvajeesta Suomessa (Talousaelämä 5.3.2019 ).

Minun mielestäni nuo Kuitusen ajatukset voisi kopioida ja naulata kehystettynä kuntien kunnanvirastojen tuloauloihin? Ne olisivat hyvänä yleisohjeena sekä luottamushenkilöille että asioita valmisteleville virkamiehille ja -naisille.

Niin meillä kuin muuallakin kunnissa luottamushenkilöillä on oikeus aloitteiden tekoon. Meillä Salossa on vielä sellaisenkin mahdollisuus, että luottamushenkilö saa jättää kysymyksiä kaupungin hallintoa ja taloutta koskevista asioista.

Vaan miten käy esimerkiksi aloitteiden? Vastaus on, että ei kovin hyvin.

Yhtäällä voidaan hehkuttaa hyväksyttyjä suunnitelmia, annetaan ymmärtää, että kyllä tässä kaikennäköistä kehitellään ja kuntalaisia kuullaan ja kuunnellaan, mutta sitten toisaalla samat asioitten valmistelijat voivat todeta, kun kuntalainen jotain esittää, että ei käy, ei sovi. Välillä tuntuu siltä, että melkein kaivamalla kaivetaan perusteita ja konsteja, ettei vaan tarvisisi ruveta mitään asian eteen ihan oikeasti tekemään.

Minusta päättäjien pitäisi voida luottaa siihen, että heille esiteltävät asiat ovat ok, eikä niiden eteen tarvitse enää muuta päätöksenteossa tehdä kuin joko hyväksyä tai hyljätä. Mutta päätä siinä sitten, jos sinun pitää itse ensin penkoa esiin taustoja, itse selvittää sellaisia juttuja, jotka kuuluvat virkamiehille. Virkamiestä ei siis ole huvittanut paneutua tai ehkä hän ei ole edes osannut valmistella hänen valmisteltavakseen annettua asiaa.

 

Kuulostaako tutulta?

No meillä päin ainakin silloin tällöin tällaiseen törmää. Siis silloin tällöin. Ei onneksi aina. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Kuulostaako tutulta?"

Arkipäivää ainakin täällä Kelmiönsaarella.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Toiset virkamiehet menevät sieltä, mistä aita on matalin.
Kunhan nyt jotain vaan -esittely on heidän mielestään riittävä.

Onneksi tämä ei ole sataprosenttista.
On meillä myös asiansa hyvin osaavaa joukkoa, ts. virkamiehiä ja -naisia, jotka valmistelevat tarvittavat jutut viimeisen päälle, taustoittavat ja esittelevät eteen annetut asiat hyvää hallintotapaa kunnioittaen.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kuullostaa tutulta ja arkipäivää myös Oulaisissa!

Kyllä näyttää, kun seuraa tätä vanhusten kaltoinkohtelua ja valvonnan puutetta, että myös AVI.lla ja Valviralla on johtamisvaje, joka kaipaisi kipeästi hyvää johtamista ja asioihin puuttumista.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

"Asioita on ohjattu aiempaa enemmän selvitettäväksi toimintayksiköissä omavalvontana."

https://www.valvira.fi/documents/14444/398591/Valv...

Minä en tuohon omavalvontaan noin vaan luota!

Sitä on niin helppo kirjata selityksiä esim. tällaisten rivien väliin

SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA
SISÄLTÖ
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT (4.1.1) .........................................................................2
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET (4.1.2)......................................................2
3 RISKINHALLINTA (4.1.3)......................................................................................................................2
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN (3) ...........................................................................3
5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET (4.2)............................................................................................4
4.2.1 Palvelutarpeen arviointi ...............................................................................................................4
4.2.1 Hoito-, palvelu- tai kuntoutussuunnitelma ....................................................................................4
4.2.2 Asiakkaan kohtelu .......................................................................................................................4
4.2.3 Asiakkaan osallisuus ...................................................................................................................5
4.2.4 Asiakkaan oikeusturva.................................................................................................................5
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA (4.3).....................................................................................6
4.3.1 Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta.................................................................6
4.3.2 Ravitsemus..................................................................................................................................7
4.3.3 Hygieniakäytännöt.......................................................................................................................7
4.3.4 Terveyden- ja sairaanhoito ..........................................................................................................7
4.3.5 Lääkehoito...................................................................................................................................7
4.3.6 Yhteistyö eri toimijoiden kanssa...................................................................................................7
7 ASIAKASTURVALLISUUS (4.4) ...........................................................................................................8
4.4.1 Henkilöstö....................................................................................................................................8
4.4.2 Toimitilat......................................................................................................................................9
4.4.3 Teknologiset ratkaisut..................................................................................................................9
4.4.4 Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet.........................................................................................9
8 ASIAKAS JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY (4.5) .......................................................................... 10
9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA ............................................................................. 10
10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA (5) ......................................................................... 10

.. ja laitetaan rastia ruutuun, että tämä ja tämä on kunnossa, vaikka ei olisikaan. Omaiset sitten valittavat. Jos uskaltavat.

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Pidän ulkopuolisten henkilöiden tekemiä yllätystarkastuksia kustannustehokkaana tapana valvoa, että asiat hoidetaan laitoksissa kunnolla. Kun aikoinaan Mihail Gorbatšoville valitettiin, että eräässä oppilaitoksessa oli huonoa ruokaa, niin hän lähti itse katsomaan asiaa. Hän kertoi kuitenkin tehneensä taktisen virheen ja kertoneensa tulostaan etukäteen, minkä seurauksena oli sitten hänen tultua paikalle tarjolla monenlaista hyvää ruokaa.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #8

Ennalta ilmoittamattahan nuo tarkastukset todella hoitaa pitäisi.

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Minulle on tullut virkamiesten lainvalmisteluvalta tutuksi asedirektiivi- ja aselakiasian yhteydessä.

Mielestäni lainvalmisteluvalta on yksi lainsäädäntövallan osa-alue. Suomalaisessa järjestelmässä näyttää minusta siksi olevan lainsäädäntövaltaa sellaisilla henkilöillä ja tahoilla, joilla kuuluisi vallan kolmijako-opin mukaan olla vain toimeenpanovaltaa.

Seuraavana on ehdotuksiani lainsäädäntövallan ja toimeenpanovallan erottamiseen.

Lakiesitysten valmistelutyö avoimeksi ettei toimeenpanovaltaa käyttävillä tahoilla ja henkilöillä olisi erivapautta saada etukäteen tietoa lakiesitysten sisällöstä.
Ministeriöt hajotettaisiin erillisiin lainvalmistelulaitoksiin ja toimeenpanovaltaa käyttäviin laitoksiin.
Ehdotan että kyseisten laitosten yhteydenpidon olisi oltava avointa ja kaikkien niiden toisilleen lähettämien viestien olisi oltava julkisia.
Poliisihallitukselta poistettaisiin erivapaus osallistua lainvalmisteluun ja se määrättäisiin vain toimeenpanovaltaa käyttävän laitoksen alaiseksi.
Ministerien käskyjen lakiesitysten valmistelijoille edellytettäisiin olevan aina julkisia.
Lakiesitykset kirjoittavia virkamiehiä vaadittaisiin kirjoittamaan ne omalla nimellään ja kansalaisille annettaisiin mahdollisuus äänestää heidät miinusäänillä pois tehtävästään. Jonkun tietyn määrän miinusääniä saaneet virkamiehet siirrettäisiin sellaisiin tehtäviin, joissa he eivät pääsisi käyttämään lainvalmisteluvaltaa.

Käsitykseni mukaan kaikille avoimella julkisella keskustelulla voitaisiin ainakin periaatteessa valmistella laadukkaampia lakiesityksiä kuin salaisella virkamiestyöllä.

Toivon että nämä asiat tulisivat vaaliteemaksi.

http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Mitäs mieltä sote - uudistuksesta/uudistamisesta olet? Ketkä siellä nyt valtaa käyttävät?

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Siihen en ole niin tarkkaan tutustunut. Ongelmana taitaa olla monimutkaisuus yhdistyneenä siihen, että asiaa ei voida käytännössä kokeilla, muuten kuin toteuttamalla se kokonaisuudessaa. Keskustan ja Kokoomuksen ns. lehmänkauppa, jossa sote-uudistukseen kytkettäisiin maakunta-uudistus vaikeuttaa asiaa. Lisäksi epäilen, että uudistusta on laitettu valmistelemaan sellaisia henkilöitä ja tahoja, jotka sitä vastustavat. Itse pidän parempana vaihtoehtona, että toteutettaisiin vähän kerrallaan pieniä varmemmin toimivia uudistuksia, jotka toimisivat ilman niiden kytkemistä toisiin asioihin. Yleensäkin lakien kirjoittaminen on annettu Suomessa virkamiesten tehtäväksi ja poliittinen keskustelu on valitettavan harvoin lakiesitysten yksityiskohdista keskustelua.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #7

Monimutkaisuus ja rönsyily! Ja ne lehmänkaupat.

Täällä sotea esiin nostin:
http://marjattahalkilahtiblogituusisuomifi.puheenv...

Eläkkeellä oleva entinen maaherra Rauno Saari kirjoitti 27.2.2019 Salon Seudun Sanomiin hyvän yhteenvedon sote- uudistuksen vaikeuksista. Suosittelen lukemaan.
Luulisi esim. tämän lauseen "Viimeiset kaksi ja puoli vuotta on aikaa käytetty sellaisen hallinnon selvittelyyn, josta ei ole sanallakaan sovittu hallitusohjelmassa" herättävän jotain hallituksessa istuvien päässä.
Kannattaisi tarkentaa jne.

ja

äsken jätin kommentin Kaija Kelhun puheenvuoroon
http://zzz333.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270848-sote...

Saisi kuolla pois tämä menossa oleva sote -sotkuilu.
Riittäisi, että tarkistetaan eri terveyskeskusten toiminnat, otetaan niistä käyttöön ne parhaat ja hoidetaan tietojärjestelmien viidakko samaan tietokantaan!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset