Vaalihuumaa tai sitten ei

kansanedustajat ja taksin käyttö

Lehtienkö  tällaiset selvitykset tulee tehdä?

Iltalehti on käynyt läpi kansanedustajien kaikki taksimatkat koko vaalikaudelta.  Esillä on kansanedustajien nimet ja taksimatkoihin käytetty kokonaissumma. Se on 1, 8 miljoonaa! 

Eikö kansanedustajia lainkaan evästetä, ohjeisteta siitä, mihin tarpeeseen he voivat taksia käyttää?

Yhtäällä tohkataan vanhustenhoidosta, laadusta, hoitajien määrästä ym., mutta toisaalla he, jotka siihen voisivat parannusta ja rahaakin luvata, he heiluttavat eduskunnan taksikorttia kuin viuhkaa vaan!

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Puolustan syytettyjä niin, että se kaikki raha menee kiertoon ja näin toimii elvytyksenä. Jos kukaan ei tuhlaisi yrittäjät kuolisivat nälkään ja raha pitäisi suunnata heille suoraan.

Kateellisten panettelua on tehdä tuollaisia listoja ja kauhistella menoja, jokainen meno on jonkun toisen tulo. Tarpeeksi kun raha kiertää siitä riittää silloin kaikille.

Typerintä on pysäyttää rahojen kierto, mutta muutamat tekevät sitäkin jemmaamalla sukan varteen omaisuutensa, heitä tulisi listata ja arvostella.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Käyttäkööt omaa rahaa!! Noin kun ajatellaan niin eikös työttömille kannata nyt antaa 500€ ylimääräistä, kiertoon ne menee kumminkin, ja takaisin valtiolle jotenkin?..

Aika naurettava tuo sinun ajatusmalli, Eikö?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sehän on heidän rahaa, kun heillä lupa sen käyttöön on annettu. Köyhille ei kannata rahaa antaa laittavat sen patjan alle piiloon ja rinkuvat sitten lisää, kun ei ole leipään rahaa koskaan.

Älä anna köyhälle almuja, opeta hänet hankkimaan rahansa itse ja suo siihen mahdollisuus.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #6

Tuo ei oikein rinnastu siihen, että jos annat nälkäiselle kalan, saat ruokkia häntä huomenna ja vielä ylihuomennakin. Jos sen sijaan annat hänelle ongen, siiman sekä koukun ja opetat hänet kalastamaan, hän ruokkii itse itsensä.

Almuja pyytämässä en ole nähnyt kuin Romaniasta ja Bulgariasta tulleiden romanimummojen.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #6

Lupa on annettu, ja se lupa pitäisi ottaa pois!

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #15

No ainakin pitäisi olla tarkempaa ohjeistusta!

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #6

No jos nyt antaa faktojen hiukan haitata tuota paatostasi, niin itse asiassa "köyhillä", siis alimmilla tuloluokilla on kaikkein korkein kulutusalttius, ts. heille annetusta rahasta menee suurempi osa kulutukseen ja kiertoon.

Hölmön, vaihtoehtoiskustannukset ja hyvinvointitappion täysin unohtavan argumenttisi kannalta olisi siis parasta lapioida rahaa pienituloisille.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #25

Historia osoittaa miten tyhmää se on ollut, kun on lapioitu köyhille rahaa. Katso vaikka Venezuelan tilannetta nyt, maailman rikkain öljyvaranto on jaettu köyhille ja nyt ei ole mitään enää jaettavaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #27

Samaista Venezuelaa voisi käyttää esimerkkinä myös siitä, kuinka turmiollista on poliittisen eliitin rällääminen veronmaksajien rahoilla. Miksei siellä se kiertoon palannut raha saanut taloutta kukoistamaan?

Tai sitten asia, Venezuelan poliittisen ja taloudellisen järjestelmän ongelmista puhumattakaan, on hitusen monimutkaisempi.

Edit. Väännetään nyt rautakangesta. Poliitikon taksiajelut rahoitetaan joko keräämällä rahat veroina, tai ottamalla velkaa (siirretty verotus). Nuo rahat ovat jostain muualta pois. Mikäli, (oletettavasti kun) se vaihtoehtoinen käyttötarkoitus olisi ollut talouden kannalta parempi kuin taksiajelu, syntyy hyvinvointitappio. Rahaa palaa kiertoon ja uutta syntyy siis vähemmän.

Sama mekanismi toimii myös sosialistisessa Venezuelassa, jossa rahat ohjataan poliittisella päätöksenteolla huonompiin kohteisiin, kuin ne markkinamekanismilla menisivät.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #28

Eli verrattuna siihen että edustaja jättäisi kyydin ottamatta, niin mitä tapahtuu?

Raha on luotu kiertämään ei homehtumaan.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Typerintä on rahan kierrättäminen vain itseisarvona. Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri se on pahimpia ympäristörasitteita, koska se on turhaa. Se on myös kansantaloudelle rasite. Otetaan esimerkiksi vaikkapa hallituksen sote-uudistukseen liittyvä liiketoiminnan tarpeeton vilkastuttaminen, joka johtaa verojen luonteisiin lisäkuluihin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pysyitkö itsekään tuon juonesi mukana? Turhaa tai ei, mutta raha on velkakirja joita taloudessa pyöritellään, kunnes käteen jää vain mustapekka.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

No juu, selitys tuokin, mutta kyllä siinä nyt joku tolkku pitää olla, miten kansanaedustaja taksikorttia käyttää. Eikös tuossa jutussa ollut lyhin matka 700 metriä? Siinä ei montaa minuuttia mene, kun semmosen matkan kävelee.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ainahan sitä voi keinuttaa venettä, mutta ei ole tehnyt mitään laitonta, vaikka ajelisi vain 700 m taksilla. Tässä on se sama sääntö, kuin noissa eläke-eduissa kansanedustajille, kun säännöt sallivat väärinkäytökset niitä tehdään laillisesti.

Ja kyllä taksille raha kelpaa lyhyeltäkin matkalta. Ostaa sitten leipää ja maajussikin pärjää.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

No ei laitonta, mutta hölmöilty on.

Itse asun alle kilometrin pituisen yksityistien varrella ja jossain vaiheessa ihan vieressä, naapuritalossa asui taksi. Olis varmaan puol Muurlaa nauranut, jos olisin taksin tilannut ja sillä itseni kyydinnyt esim. tien toiseen päähän.

"Jaa juu, mut enhä mää olekka mikkä kansan edustaja!"

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7

Niin olisi, mutta nauraahan nytkin puoli Suomea Ville Niinistölle ja kumppaneille. Se on heidän oma valinta. Olisit sinäkin asettunut naurulle alttiiksi, olisi naapurille tullut yksi kyyti enemmän;)

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #9

No ihan varmaan, mutta tämä tapaus, tämä entinen naapuri, taksina edelleen, mutta asuu muualla, hän on niin hyvä tyyppi ja persoona, että jos olisin kyydin tilannut kohteena tien toinen pää, niin hän olis sanonut, että men kävellen!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

On täällä joku muukin, joka kansanedustajien taksikyyteihin on puuttunut:
http://herrakeronen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26901..., mutta mutta: ei Ville Niinistöä yksin tarttis morkata!

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Juu. Laitoin edellä kohtaan 5 ihmetykseni.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Niinistön toimethan ovat täysin vihreiden linjan mukaisia. Hehän kannattavat kimppakyytejä ja vastustavat yksin ajamista. Taksissa on aina vähintään kaksi... (Paitsi siirtymätaipaleella!)

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #13

Onhan tuolla Iltalehden sivulla vino pino muitakin taksin käyttäjiä. Ei yksin Niinistö!

Nollakerholaisia ovat nämä:

"Hallituksen ministereistä valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok), liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) eivät ole maksaneet ainuttakaan taksiajoa eduskunnan taksikortilla kuluvan vaalikauden aikana.Nollakerhossa ovat myös kansanedustajat Ritva Elomaa (ps) ja Eero Lehti (kok)."

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #16

Minkähän takia ministerit eivät ole käyttäneet taksia? Mahtaisikohan noilla mustilla valtioneuvoston käytössä olevilla parillakymmenellä Audeilla, Mersuilla ja Bemareilla kuskeineen olla mitään osaa täähän?

Ja ehkä noilla kahdella jälkeenjääneillä Elomaalla ja Lehdellä ole kertakaikkiian mitään asiaa Arkadianmäeltä muualle. Mistä sitä tietää miten he hoitavat tehtäviään.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #24

Jaa-a. Jospa joku selvittäisi!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Vaikka hevosista tykkäänkin, niin eihän tuollaista nyt noin vaan voi meikäläinenkään fanittaa. Onneks en harrasta vedonlyöntiä, jos se nyt jotain lohduttaa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Onhan se eri asia tykätä ja hoitaa hevosia, kuin rahoittaa totalisaattoria. Kirjoittaja on vihreän arvon kannattaja, minä vain aisankannattaja.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Näin kirjoitti yks facebook -ystävä johonkin mun face -juttuuni yks päivä.

Nyt, kun meillä on tämä NettiElämä = kaikki uutiset, hyvät ja huonot (erityisesti huonot), ovat heti leveenä kuin liikaa hiivaa saanut pullataikina, niin ainakin kansanedustajien ja myös kuntapäättäjien tarttis miettiä asioita maalaisjärjellä ja koko kokonaisuutta ajatellen. Ettei ihan mitä tahansa päätettäisi ja ihan mitä tahansa hyväksyttäisi. Kansalaisten silmissä väärät päätökset eivät enää piilossa pysy.

Ihan samaa tuo on varmaan ollut kautta maailman sivun, mutta kun ei ennen vanhaan ollut nettiä, niin paljon jäi meiltä näkemättä ja kuulematta.

Ei kateeks käy lehtien toimittajiakaan. Joka päivälle pitäisi löytyä jotain ylitse muiden, jotta lehti menisi kaupaksi!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vihreiden tolkuttomalla taksiautoilulla pyritään ilmeisesti saamaan aikaan ilmastonmuutos ja puolueen kannatukseen nostetta.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

On tuolla Iltalehden sivulla vino pino muitakin taksin käyttäjiä. Ei yksin Niinistö!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vihreiden Ville Niinistö ja Jani Toivola on kova pakokaasunhajuinen kärkipari !

Vähän samaa tragikoomista tunnelmaa kuin jos paikallisen raittiusyhdistyksen puheenjohtaja ja sihteeri kärähtäisivät rattijuopumuksesta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mä olen varmaan esimerkiksi ottanut joskus 700 metrin matkaan taksin.

Esimerkiksi kerran palaveri venyi Helsingin keskustassa. Sitten menin junalla Tikkurilaan (piti mennä jo aiemmalla) ja otin sieltä aseman taksitolpalta taksin, jotten olisi niin paljon myöhässä seuraavasta tapaamisesta, kun muu väki odotti.

Työnantaja maksoi sen minulle matkakulukorvauksena.

Olinko paha ihminen?

Joskus on vaan kiire paikasta toiseen.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

On niin hyvä selitys, että "anneta antteks".

Tämän kerran!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ja paljonko Nikolla säästyikään aikaa taksijonossa? Kävelijä Sari Essayah käveli huippuvuosinaan 700 m alle 3 minuutin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #38

Ei ollut jonoa lainkaan, suoraan taksiin kuten päivällä usein asemalla onnistuu. Täälläpäin ne jonot on lähinnä öisin ja silloin voi toki kokeilla etuilla mikäli haluaa pataansa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Niin olen minäkin. Tosin minä en olekaan rakentanut poliittista uraa ilmastonmuutoksesta messuamisen varaan. Niinistön kohdalla tulee aika vahva "just do as I say, don't do as I do" -fiilis. Paljonkohan ilmasto lämpenisi, jos kaikki eläisivät kuin Ville Niinistö?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Asioissa täytynee hakea balanssia eikä voi katsoa vain yhdeltä kulmalta. Jos nyt kansanedustajan työnkuvaan kuuluu erilaiset tapaamiset yms ja palaverit eri puolilla vaikkapa pääkaupunkiseutua, niin on aika erikoinen vaatimus, että vihreiden pitäisi hoitaa ne kävellen ja polkupyörällä. Jos pääsevät hallitukseen, niin varmaan jenkkimatkatkin pitäisi hoitaa laivalla rahdin kupeessa - ongelmaksi muodostunee tuo aika.

Voit esimerkiksi kiireisenä koittaa lueskella niitä papereita tai katsoa läppäriltä seuraavaan kokoukseen polkupyörän selässä. Tai lukea salaisia lautakunnan papereita bussissa.

Ajanakäytön kannalta ja tehokkuuden suhteen en nyt näe sitä ongelmallisena, että kansanedustajat takseja käyttävät työpäivänsä aikana. Toki toine vaihtoehto olisi toisen paljon palavereissa käyvän ja liikkuvan ammattiryhmän eli myyntipäällkiköiden tapa hoitaa ne omalla autolla. Ilmeisesti sekin olisi parempi tapa, nin ei tulisi sanomista.

Taksin käyttö henkilökohtaisiin menoihin eduskunna piikkiin on sitten toinen juttu.

Taksit lienevät aika uusia, merkittävä osa jo hybridejä ja Teslojakin löytyy.

Itse käytän julkisia, kun ne ovat ajankäytön kannalta järkeviä ja kohteet julkisen liikenneverkon osalta kohtuullisen kävelyn päässä. Jis on kiire alkaa taksi lisääntymään ja myös silloin, kun on pakko lukea jotain ja valmistautua eikä ole sitä aiemmin kerennyt tekemään.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #35

Tuo tasapaino tosiaan sopii moneen asiaan. Iltapäivälehdet harvoin hakevat tasapainoa. Ainakaan muuten kuin että niille sopii täysin tasapainoisesti kohujutun tekeminen kenestä tahansa, jos tilaisuus tulee eteen.

Itsekin olen pari kertaa ottanut taksin vähän erikoisessa tilanteessa ja oikeastaan omaa tyhmyyttäni. Mutta aina työnantaja on sen kuluna hyväksynyt.

Kerran kävi Hampurissa niin (ennen navigaattorikautta), että paluu vuokra-autolla kentälle meni tarkalle. Mielestäni olin kyllä suunnitellut ajon Berliinin suunnasta tulevan moottoritien päästä kaupungin läpi kentälle niin, että se onnistuu. Mutta yhtäkkiä huomasin, että nyt tuli tehdyksi väärä käännös. Ei muuta kuin huoltoasemalle, jossa sitten pyysin henkilökuntaa tilaamaan taksin ajamaan edelläni.

Taksikuski oli fiksu ja katsoi taustapeileistään, että pysyin mukana. Niinpä ehdin kentälle jättämään auton ja ehdin lennollekin.

Varsovassa kävi vähän sama. Taas oli aikataulu tarkalla. Tällä kertaa tosin kaupungin ulkopuolella, joten taksin joutui nappaamaan lennosta…

Toisaalta olen joskus tullut pikkujoulustakin kotiin julkisilla, vaikka työnantaja olisi maksanut kyllä taksinkin. Ei aina ole pakko vetää perseitä olalle edes työnantajan piikkiin.

Jos kansanedustaja haluaa käyttää aikaansa hyvin, hän hyvinkin saattaa joutua valmistautumaan tapaamiseen vielä viime tingassa. Oman auton ratissa viime hetken lukutuokio voitaisiin laskea liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, että jotkut pitävät oman auton käyttöä työkeikoilla eräänlaisena saavutettuna työsuhde-etuna. Minusta useimmiten autolla ajaminen on täydellistä ajanhukkaa. Siksipä pyrin tekemään etätöitäkin usein. Siinä säästää yhteensä lähes tunnin työpäivästä.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti Vastaus kommenttiin #40

Helsingissä oman auton käyttö ei ihan helppoa ole, en tarkoita ajamista, sillä uskallan minäkin siellä ajaa, mutta kun siellä ei ole parkkipaikkoja. Turku on toinen hyväkäs. Kyllä on etukäteen tsekattava, mihin autonsa ajaa, jos cityssä muutaman tunnin visiteeraa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #35

En minäkään näe taksia ajankäytön, tehokkuuden tai edes rahan suhteen ongelmallisena. Minusta vain on joka kerta yhtä huvittavaa, että tyypit jotka ovat eniten rajoittamassa muiden tekemisiä, ja joille ajankäyttö, tehokkuus ja raha eivät kelpaa argumenteiksi, tekevät itse toisin.

Käyttäjän TerttuRyypp kuva
Terttu Ryyppö

Eikös ainakin vihreiden kuulu kävellä jalan lyhyet matkat ja suosia kimppakyytejä. Ja muidenkin kansanedustajien sopisi vähän liikuntaa harrastaa, että pysyy kunnossa ja jaksaa yhteisiä asioita hoitaa!

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ei ainakaan näkynyt, että vihreät taksikansanedustajat olisivat käyttäneet sähkötakseja, joka olisi niin vihreää, niin vihreää. Ehkä voi myös ajatella, että jos paikoituspaikkoja olisi Helsingissä riittävästi, vihreät voisivatkin ajella omalla autollaan, kuten miltei kaikki muutkin haluaisivat tehdä. Joukkoliikenteeseen jotuu sitten tyytymään.

Muutoinhan tässä nyt on pikkurahoista kyse koko suuressa konkurssissamme. Ainoa mikä vähän kaihertaa, niin se, että esimerkin näyttö on vähän ehkä huonoa. Onhan siellä toki niitäkin, jotka eivät juuri taksia käytä.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Jaahas.
Tämä puheenvuoro on vielä "hengissä".
Minä en ole muutamaan tuntiin tällä sivustolla ollut, sillä olen istunut valtuuston kokouksessa.
http://salo.tjhosting.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=me...

Huom. En käyttänyt taksia. En edes tiedä, missä olisi lähin sellainen ollut. Omalla autolla mennä körötin kröpöläistä ja lumista maantietä pitkin yli 10 km päähän, tuonne citymme keskustaan, jossa kaupungintalokin on.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Taksiajelun kannalta kello ei todellakaan ole vielä paljon, sillä eräänä viikonvaihteena Vihreiden Ville Niinistö teki kansanedustajan vakanssilla pari taksimatkaa vielä klo 03 jälkeen. ( Iltalehti)

Onhan se toisaalta upeaa, että kansan asialla ollaan vielä aamuyön tunteina vaikka ilma saastuisikin ja oma hiilijalanjälki kasvaisikin.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

No eikös siellä Iltiksen listalla ollut yks, jolla oli juhannuksena kiirus paikasta toiseen!

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyllä taas on kansa ihan saappaantyhmää.

Taksi on osa joukkoliikennejärjestelmää, vaikka herravihaiset muuta kuvittelevat. 1,8 miljoonaa euroa on pikkuraha kansanedustuslaitoksen kuluissa.

Valittajilta puuttuu syntyjään tai katoaa suhteellisuuden taju kokonaan ja välittömästi, kun viemärilehti uutisoi populistista roskaa. Pitäisi varmaan jonkun antaa teille ilmainen ämpäri, niin kaikki olisi taas hyvin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Mistä sinä sen oman muoviämpärisi sait ?

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Oijoi.
Ilmainen ämpäri on ainakin täällä Salon seudulla kovaa valuuttaa.
Niitä silloin tällöin eri tapahtumissa esim. torilla jaetaan!

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Nyt kyllä olen Mäkisen kanssa samaa mieltä. Se suhteellisuuden taju. Kulu ei siis vuositasolla ole kovin suuri. Esim. asumistukeen menee päivässä n. 6 miljoonaa euroa. Siis kuluja pitää leikata sieltä isommasta päästä, jotta saadaan jotain vaikutuksia. Tosin tuo asumistukivertaus on huono tässä tapauksessa.

Isot luvut hämmentävät ihmisiä. Esim. Usa:n "muurirakentaminen" jossa puhutaan n. 6 miljardin dollarin kulusta. Usa:n väkiluku on n. 60 kertaa Suomen väkiluku. Siis asukaslukuun suhteutettuna tuo vastaisi Suomessa n. 100 miljoonaa euroa, oikaisen hieman valuuttakurssien suhteen.

On tietysti selvää, että yhteiskunnan varojen suhteen tulee olla tarkkana. Mihinkään tarpeettomaan ei tule rahoja pistää. Varmaan kansanedustajien taksinkäytössä ja muussakin on säästömahdollisuuksia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset